-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:13989 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:2

لطفاً به سؤالات زير بر اساس فتواي امام خميني(ره)، مقام معظم رهبري و آيه الله فاضل لنكراني پاسخ داده شود.

با توجه به وجود رسالههاي مختلف در ميان مردم، برخي علما سيستم بانكي در ايران را ربوي اعلام كردهاند و سود حاصل از سرمايهگذاري در بانك را حرام ميدانند. اين مسأله بسيار شباهت به ربا دارد كه باعث ايجاد شبهاتي در ميان مردم شده است. خواهشمندم نظر شخصيتهاي فوق را راجع به سود پرداختي بانكها به مردم بيان بفرماييد.



به طور كلي معاملات بانكي كه بانكها بر اساس قوانين مصوب مجلس شوراي اسلامي و مورد تأييد شوراي محترم نگهبان انجام ميدهند، اشكال ندارد و محكوم به صحت است و سود حاصل از به كارگيري سرمايه بر اساس يكي از عقود صحيح اسلامي، شرعاً حلال است، لذا در صورتي كه گرفتن پول از بانك براي خريد مسكن و مانند آن تحت عنوان يكي از آن عقود باشد بدون اشكال است.

(استفتاء شماره 836 اجوبه حضرت آيت الله خامنهاي)

سپرده گذاري نزد بانكها به قصد به كارگيري آن در يكي از معاملات حلال و همچنين سود حاصل از آن اشكال ندارد. (جواب، استفتاء شماره 849 اجوبه)

بهره پول حرام ربا و حرام است. گرفتن آن جايز نيست و اگر بهره را گرفت و از برگرداندن به صاحب واقعي آن مأيوس است، بايد از طرف او به فقراء صدقه بدهد.(استفتاء شماره 167)

بهره پول، ربا و حرام است و گرفتن آن جايز نيست.(استفتاء شماره 136 حضرت امام ره)

پسانداز مانع ندارد و گرفتن بهره جايز نيست.(استفتاء شماره 142، حضرت امام ره)

البته توجه داشته باشيد، احتمالاً فتاواي حضرت امام(ره)، مربوط به حسابهاي قرضالحسنه و قبل از تصويب قانون عمليات بانكداري اسلامي توسط مجلس شوراي اسلامي باشد.



مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.